Powrot

30 lat Mitsubishi Pajero

Kiedy w 1979 roku rozpoczęto prace nad pierwszym seryjnym modelem terenowego Mitsubishi pewnie mało kto przypuszczał, że produkcja tego samochodu będzie trwała nieprzerwanie przez 30 lat. My w 1981 roku zmagaliśmy się z totalitarnym ustrojem, a japońscy inżynierowie prezentowali pierwszy model Pajero na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio. Niespełna rok później ruszyła seryjna produkcja legendarnego "Króla Pustyni". Z tej właśnie okazji Pajero Owners Club Polska w porozumieniu z MMC Car Poland rozpoczyna uroczyste obchody tak doniosłej dla nas rocznicy.

Drukiem ukaże się specjalna, okolicznosciowa naklejka na samochód. Dostępna bedzie dla wszystkich klubowiczów i sympatyków aut marki Mitsubishi. P.O.C. Polska przy wsparciu Maddox Creative Studio wyprodukuje również unikalną, limitowaną kolekcje koszulek z wizerunkiem terenówek Mitsubishi.

Z okazji rocznicy klub przygotował pierwszy z serii "news'ów". Zachęcamy do lektury specjalnej ankiety i porównania odczuć użytkowników wszystkich czterech generacji Pajero Wagon. Identyczne pytania zostały zadane naszym klubowiczom i przyjaciołom. Ciekawe jak bardzo będą się różnić odpowiedzi w zależności od wieku samochodu?

 

"Despite the claimed 8.3in ground clearance, it gets bogged down as soon as it looks at soft sand or deep mud. On paper the Pajero has more ground clearance than a Range Rover, but it has much more underneath to catch, and poor rear overhang on the long wheelbase. It is soon bogged down if it tries to follow the ruts made Land Rovers or Range Rovers, often being shown up by the little Lada Nivas nad Suzukis."
The Off-Road Four Wheel Drive Book, edition 1988 (from Haynes You&Your Mitsubishi Shogun)


Eskapada (Pajero I '90 TD)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Świadomy, przemyślany wybór (patrz punkt 8).

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Komfort jazdy jest poprawny nie odbiegający od standardów aut z lat 90 tych. Auto wyposażone jest w klimatyzacje, dodatkowe ogrzewanie tylnego przedziału pasażerskiego.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Fabryczne auto z oponami w fabrycznym rozmiarze, nie zachwyca  dzielnością terenową.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Auto z zasady jest nie awaryjne, nie mniej jednak w 23 letnim samochodzie zepsuć ma się prawo wszystko. Każde Mitsubishi powyżej 10-go roku życia ma problem z korozją. Im starsze  auto tym więcej prac blacharskich jest do zrobienia.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Wymiana tulei gumowych na poliuretanowe. Wymiana zawieszenia na HD, montaż wyciągarki elektrycznej King One 12 tys LBS, montaż wlotu powietrza Safari Snorkel, halogenów dalekosiężnych Light Force, CB radia.  W przyszłości zderzak przedni oraz tylny stalowy, boczne progi i orurowanie, zabudowa wnętrzna, bagażnik dachowy, przetwornica. Opony 33x10.50 R15, mosty od Pajero II z czego tylny z blokadą i hamulcami tarczowymi.

6. Największa wada twojego samochodu?

Brak fabrycznej blokady tylnego mostu oraz tylne hamulce bębnowe.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Nie potrafię na to pytanie odpowiedzieć. Kupno 23 letniego auta to wybór dla hobbysty i fana marki.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Prostota konstrukcji, możliwość tuningu, dostęp  i cena części zamiennych.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Tak czuje się bezpiecznie.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Tak, będzie to L200, Pajero II SWB Classic i Pajero IV lub wszystkie naraz jak pozwolą finanse. ;-)


Slywes (Pajero I '91 2.5 TD)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

W sumie to był przypadek - szukałem Toyoty 4runner, ale trafiła się okazja kupić z dobrych pieniądzach Pajero, na miejscu, w bardzo dobrym stanie już trochę podszukowane do terenu. Jak się okazało - bardzo dobry wybór.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Nie oczekuję po samochodzie terenowym komfortu. Ale jeśli za komfort przyjmiemy poczucie bezpieczeństwa w trakcie jazdy - zarówno po asfalcie jaki i poza nim - to oceniam Pajero bardzo dobrze. Jeśli za kryterium przyjmiemy poziom "wygody"  to nie jest aż tak źle, np. w porównaniu z Landroverem Defenderem Pajero wypada dość dobrze. W porównaniu z Landcruseirem J90 wypada, hmmm przeciętnie (no ale to inna kategoria terenówek).

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Jak na samochód bez stałego napędu na obie osie, i z brakiem blokad - "dzielność" w terenie oceniam również bardzo dobrze. Nie bez znaczenia jest fakt, że moje Pajero to short wagon. Jest lekkie, zwrotne i ma wystarczająco mocny silnik - po prostu daje rade.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Jedyna poważna usterka jaka mi się trafiła to były zapieczone tylne hamulce zaraz po zakupie. Ale wyniknęło to raczej z braku wcześniejszego odpowiedniego serwisowania. Przy okazji okazało się, że części zamienne do Pajero są bardzo tanie - wielki plus.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Co zrobione:

Podłączenie snorkela.
Wymiana osłony reduktora na bardziej "pancerną".
Wymiana tylnych sprężyn na twardsze.
Wymiana gumowych elementów zawieszenia na poliuretanowe polibusze.

Co bym zrobił:

Zamontowanie kliku dodatkowych gniazdek "zapaliniczek". ; )
Lift przodu do poziomu tyłu ; ) - więcej nie potrzebuje.

6. Największa wada twojego samochodu?

Największą wadą jest mała przestrzeń bagażowa za tylnymi siedzeniami. No ale mam bagażnich dachowy więc nie stanowi to wielkiego problemu. Zarazem jest to zaletą Pajero w terenie i w ruchu miejskim- jest krótki i się wszędzie mieści.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Za rozsądne pieniądze - za 60% ceny 4runnera mam samochód, co prawda mniejszy, ale też japończyka. ; )

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Przy zakupie auta 4x4 - stan techniczny, zwłaszcza części mechanicznych (silnik, sprzęgło itd.), zawieszenia (ale to zawsze można zrobić), stan ramy. Blachy zawsze można pospawać. ; ) Przy zakupie auta "normalnego" osobowego - komfort i osiągi.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Ze względu na nierozwijanie "kosmicznych" prędkości na asfalcie czuje się bezpiecznie. I w terenie też. ;)

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Teraz jestem ciut mądrzejszy jeśli chodzi o Mitsubishi więc kolejne będzie prawdopodobnie Mitsu - ale L200. ; )

"Great new look for Japan's best off-roader range, with less angular, utilitarian lines. Very civilised inside - but do you really need an altimeter? Petrol V6 power has been uprated, while smooth diesel and slick gearboxes make Discovery's seem almost crude. All version are so well-mannered both on and off road."
What Car? magazine, October 1991 (from Haynes You&Your Mitsubishi Shogun)


Klabton (Pajero II '98 2.8 TD)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Miał być Land Cruiser, ale modele z podobnych lat prezentowały słabszą kondycję, silniki mają gorszą opinię. Poza tym, mam przyjaciela w P.O.C. :) a więc mogę liczyć na wsparcie.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Nie ma zbyt dużego doświadczenia w posiadaniu innych aut terenowych. Na twardej nawierzchni nie jest to demon wygody, elastyczności ani szybkości, ale nie o to w tym wszystkim chodzi.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Moje doświadczenia terenowe można opisać w kilku zdaniach, więc uznajemy, że są znikome. Jednak za każdym razem, jak samochód był użytkowany w terenie, zaskakiwał mnie możliowściami. Nie miałem okazji pchnąć go do granic możliwości i nie zamierzam, ale wierzę, że dałby radę.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

2800 turbodiesel jest uznawany za najlepszą jednostkę, jaka była wsadzana do Pajero. Do tej pory (290000 km przebiegu, przejechałem 10000) musiałem wymienić simering w pompie paliwa, jakieś swożnie, regulacja łożysk, wymiana tylnego tłumika, kilka żarówek. Myślę, że to samochód bardzo trwały, pod warunkiem, że zadba się o niego w odpowiednim czasie.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Kupiony samochód był seryjny. W tym momencie do modyfikacji można zaliczyć opony All Terrain BF Goodrich. Planuję snorkel i być może przedni zderzak z wyciągarką. Jako że jest to krótka wersja, a moja rodzina nie podziela pasji, to rozbudowa pod wyprawę, raczej nie wchodzi w grę na dzień dzisiejszy...

6. Największa wada twojego samochodu?

Nic nowego - paliwożerność.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Jedenastoletni samochód terenowy, którego stan oceniłem na 5-, za 19000 zł. uważam, że to była dobra cena. 2 generacje znana jest z trwałości.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Przy zakupie Pajero - to było spełnienie marzenia. Gdybym dziś miał kupować samochód, być może wygrałaby ekonomia.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Zdecydowanie tak.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Dwójka mi się bardzo podoba. Trójka to już samonośna konstrukcja, słabsza blacha, inne silniki... Gdybym dziś miał możliwości na poziomie 30k, pewnie szukałbym modelu z benzyną + LPG. Gdybym miał więcej pieniędzy, musiałbym się zastanowić. Być może L200. Na pewno nie IV.


Kasprol (Pajero II '97 3.0 V6)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

To był świadomy wybór, zależało mi na samochodzie terenowy z centralnym mechanizmem różnicowym umożliwiającym jazdę po asfalcie z napędem 4x4. Dodatkowym kryterium był silnik benzynowy.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Bardzo dobrze, nie wiele odbiega od komfortu auta osobowego.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Jeszcze nie udało mi się go zakopać w terenie, ale to tylko kwestia czasu - spełnia moje oczekiwania.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Za krótko mam Pajero, żebym mógł się wypowiadać na ten temat, jak na razie brak poważnych usterek.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Samochód kupiłem już podniesiony o jakieś 2 cale, zderzak wykonany z blachy 4mm plus wyciągarka elektryczna. Zamontowałem LPG sekwencję i jak na razie nie planuje kolejnych modyfikacji.

6. Największa wada twojego samochodu?

Spalanie, ile bym nie wlał tyle wypali (15-19 LPG).

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Dobry.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Przy wyborze Pajero kierowałem się cechami użytkowymi samochodu, komfort na asfalcie i dzielność w terenie i to wszystko za rozsądne pieniądze.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Na większość użytkowników dróg patrzę z góry.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Raczej tak.


Bernie (Pajero II '96 3.0 V6)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Absolutny przypadek, terenówka była marzeniem ze wskazaniem na Patrola gr. Pajero zabrane od sprzedawcy po jeździe próbnej. Świadomym wyborem bym tego nie nazwał bardziej zauroczeniem wizualnym.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Jest dobry.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Wielokrotnie spotkałem się z kpiną, że to nie jest auto terenowe. Zaprzeczam jest to dobre auto terenowe.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Nie - moje Pajero ma 16 lat, 4 lata jest u mnie i nic poważnego się nie zepsuło.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Wymiana zawieszenia na OME oraz opon na "bardziej terenowe". W planach regeneracja "odświeżenie wnętrza".

6. Największa wada twojego samochodu?

Niestety rdza.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Biorąc pod uwagę wiek w jakim go kupiłem - bardzo dobry.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Hmmm, jak to napisać... Powinienem wybrać komfort, wygląd, cena. Napiszę niepowtarzalność - a to się pewnie sprowadzi do wyglądu.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Ankiete traktuję poważnie ale napiszę tak: w moim Pajero czuję się jak Grigori w Rudym. Czuję się super bezpiecznie.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Gdybym kiedykolwiek musiał wymienić moją "Białą Strzałę", to będe szukał w Mitsubishi, ale mam nadzieję że to nie nastąpi.


Heilsberg (Pajero II '93 2.5 TD)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Zmiana miejsca zamieszkania na wieś i trudne warunki drogowe zimą oraz konieczność zakupu samochodu o dużej ładowności. Dosyć niski stopień skomplikowania mechanicznego.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

W zupełności mnie zadowala. Nie mam dużych wymagań.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Wystarczające do większości zastosowań w serii, zdecydowanie lepsze po modyfikacjach. Warunkiem oczywiście zdrowy rozsądek.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Biorąc pod uwagę jego wiek (18 lat) to nie jest awaryjny. Z poważnych usterek dwukrotnie uszczelka pod głowicą, pompa wtryskowa, raz alternator i rozrusznik. Awaryjne drobne elementy elektryczne - czujniki wszelkiego rodzaju.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Zmieniłem opony na większe AT. Zamontowałem dodatkowe oświetlenie, voltomierz.

6. Największa wada twojego samochodu?

Korozja tylnej części ramy.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Biorąc pod uwagę ceny używanych Pajero II to dobry. Jednak nie ulega wątpliwości, że samochód jest stosunkowo drogi porównując go do średniej klasy samochodów osobowych młodszych o 10-12 lat.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Możliwość samodzielnej naprawy, dużo miejsca wewnątrz, jak najmniej elementów elektronicznych.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Zdecydowanie tak.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Tak. Zresztą już jest.
 

"Shoguns have always excelled in tough, off-road terrain - though Mitsubishi openly admitted that on-road dynamics were more important than off-road prowess when they went the monocoque route. That said, this latest version is still a damn fine off-road machine, with shift-on-the-fly operation of its dual-range transfer box - plus the usefulness of a '4LLc' setting which locks the differentials (centre and rear) for when the going gets really tough. The end result is a luxury SUV that's capable of powering its way through some pretty impressive terrain."
4x4 Mart, October 2003 (from Haynes You&Your Mitsubishi Shogun)


Marioo (Pajero III '01 3.5 GDI)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Świadomy. Chciałem wygodnego SUVa z dobrym napędem 4x4, na LC nie było mnie stać a Patrol na miano SUVa nie zasługuje.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Dla mnie bardzo komfortowo.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

W obecnej, fabrycznej konfiguracji jest to auto mało terenowe.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Poważnych awarii nie miałem, za to serwis i drobne usterki są bardzo kosztowne.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Niczego nie ulepszałem, a chciałbym baaardzo wiele zmienić (od zderzaków przez lift i zawieszenie, po opony i trochę usprawnień we wnętrzu - może kiedyś...) 

6. Największa wada twojego samochodu?

Tylny nawis.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Bardzo korzystny.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Komfort użytkowania w szerokim tego określenia znaczeniu, np. możliwość dojazdu w trudne miejsca ale też wygoda podróży po autostradzie.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Czasem chyba nawet za bardzo.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Raczej nie, Pajero IV mi się nie podoba, L200 jest niepraktyczne, z resztą nie planuję się pozbywać obecnego samochodu, co najwyżej trochę dostosować do wymagań. : )

 

Szyszkowa (Pajero III '01 3.2 DID)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Kompletny przypadek. Ze względu na stan drogi dojazdowej do domu szukałem czarnego samochodu z napędem 4x4. Tak trafiłem na Pajero i po latach uważam, że to był chyba najlepszy wybór. ; )

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Trzeba mieć świadomość kompromisu pomiędzy masą, wysokością i właściwościami trakcyjnymi, a komfortem. Całościowo oceniam komfort pozytywnie, aczkolwiek na pewno zwykłą osobówką można jeździć bardziej miękko i szybciej w zakrętach. : )

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Na moje potrzeby są w zupełności wystarczające. Zarówno głębokość brodzenia, jak i możliwości napędu (przy dobrych oponach) pozwalają w większości na więcej, niż to, na co odważy się standardowy kierowca PIII.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Hmm... To kwestia dyskusyjna. W moim samochodzie doświadczyłem już zerwania łańcucha rozrządu, wymiany skrzyni biegów, rozpadnięcia się koła pasowego, zerwania mocowania alternatora oraz paru innych drobnostek (w stylu cieknąca pompa wspomagania, czy też kompletnego ubytku oleju ze skrzyni biegów na skutek obluzowania gumowego przewodu). Aktualnie samochód stoi w warsztacie, gdzie pozbywamy się rdzy , która zdemolowała głównie nadkola i progi.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Mam zawieszenie wymienione na OME (amortyzatory i sprężyny), zamontowane polibusza w miejsce standardowych gum, przedni zderzak ARB, osłony podwozia, snorkel (ARB), reflektory dalekosiężne Hella, dołożyłem CB z montowaną na stałe anteną, woltomierz. W trakcie realizacji jest montaż przetwornicy oraz tylnego, metalowego zderzaka oraz ledowych lamp do jazdy dziennej.

Z planów: rozważam zakup wyciągarki oraz systemu DEFA WarmUp. Do tego drobnostki w stylu zamontowanie netbooka na stałe (dostęp do map i nawigacji na większym ekranie).

6. Największa wada twojego samochodu?

Mimo wszystko awaryjność oraz idące w ślad za tym koszty napraw.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Nie jestem obiektywny - dzięki posiadaniu samochodu 4x4 poznałem wspaniałych ludzi, odwiedziłem i odwiedzam ciekawe zakątki i kraje. Z tego względu mam do auta stosunek emocjonalny. Obiektywnie- powinienem dawno się go pozbyć, ale subiektywnie- ciągle go naprawiam, bo dla mnie jest on synonimem wielu innych, pozytywnych cech.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Pojemność (wymiary), posiadanie napędu 4x4 (warunek konieczny) oraz trzeciego rzędu siedzeń (ze względu na liczebność rodziny).

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Bezwarunkowo tak.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

O ile będę potrzebował drugiej, to zapewne tak. Póki co nie planuję pozbycia się obecnego auta, a moje potrzeby związane są z szybkim przemieszczaniem się po autostradach z kompletem pasażerów.


Aton (Pajero III '04 3.2 DID)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Zakup był przypadkowy, co wiecej Pajero było ostatnie na liście ewentualnego zakupu. Szukałem bazy pod samochód  wyprawowy. Chciałem auto w wersji długiej, co daje możliwość spania w środku oraz zabudowy wyprawowej. Auto miało być też w miarę szybkie ( bo każda wyprawa zaczyna się od setek kilometrów po autostradzie) , w miarę niepaliwożerne i stosunkowo tanie w ekspolatacji. Warukiem zakupu było również to ,że auto miało być rocznikowo nie starsze niż 2003, brzebieg maximum około 100 tys. I oczywiście bezwypadkowe. A i istotnym kryterium, był fakt posiadania stałego napędu na cztery koła, co dość ograniczało wybór marek. Jako pierwszy na liscie był  "legendarny" LR Discovery, ale upatrzony egzemplarz ociekał olejem, a inne były mało atrakcyjne. Będące drugie na liście Toyoty Land Crusier, koszmarnie drogie. Krążąc po Niemczech przypadkowo trafiłem na ten egzemplarz Pajero. Wydawał się być w dobrym stanie, przebieg zgadzał się z danymi z ewidencji serwisowej, więc zdecydowałem się na zakup. Muszę tu wspomnieć, że może zakup tak przypadkowy do końca nie był, bo moje doswiadczenie z licznych zorganizowanych wyjazdów off-roadowych (np. Kozackie wertepy) pokazywało że japońskie auta może nie były najbardziej dzielne terenowo, ale na pewno były najamniej awaryjne, a to się na wyprawach najbardziej liczy. Czy Pajero do końca spełnia moje wymagania i warunki - raczej nie - ale zdaję sobie sprawę z ich pewnej sprzeczności, więc narazie jest ok.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Istotne jest w stosunku do czego będę go porównywał. Jeśli porównuje go do Renault Laguna, które dotychczas miałem, to Pajero bardzo im ustepuje, jest głosne, zwłaszcza przy wiekszych predkosciach, zawieszenie dosc twardo pracuje. Jeśli porównuje je do moich dotychczsowych terenówek (Lada Niva, Ford Maveric/terrano II) to komfort oceniam wysoko, ale jakiejś przepaści nie ma. W Pajero bardzo rozczarowywuje drugi rzad siedzeń. Są płytkie nie trzymają na boki,  nisko położone powodują, że kolana są zgiete i nie podparte a na nogi nie ma miejsca pod przednimi fotelami. Generalnie rozpacz - patrząc na olbrzymie gabaryty tego auta. W tym porównaniu znacznie lepiej wypada Maveric mimo że mój egzemplarz to wesja krótka ( trzy-drzwiowa) Lada Niva zresztą też.

Za wielce przydatną uważam dodatkowa klimatyzacje w drugim rzedzie siedzeń i ogrzewanie postojowe (ale to opcja dodatkowa, w którą akurat mój egzemplarz jest wyposażony) 

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Jak na auto o takich gabarytach to całkiem dobrze. Pamietając o tym, można zapuścić się w trudniejszy teren. Reduktor (rewelacyjny Super Select myślę, że słuszna chluba Mitsubischi) i elektroniczne szpery pomagają . Wiele dały by jeszcze 32 calowe opony MT. Auto posiada minimum osłon silnika, tylne zawieszenie mimo swojej komplkacji ma stosunkowo duży skok, więc daje radę. Prześwit jest stosunkowo duży, a to bardzo pomaga w terenie. Nie wiem czemu wersje po 2003 roku nie mają blokady tylnego dyferencjału, tego mi brakuje.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Stosunkowo jest nieawaryjny, zwłaszcza na tle innych "legend". Niemniej wymagał już całkiem sporego wkałdu finansowego (remont przedniego zawieszenia, częściowy remont tylnego zawieszenia + spore koszty materiałow ekspolatacyjnych)

Miałem stosunkowo poważna awarię tj wyrwanie z tylnego dyferencjału jednej z półosi , co częściowo unieruchomiło mi auto i wymagało naprawy w serwisie. Jest to podobno fabryczna wada tego modelu - uważm to za spory mankament. Ponadto trapią to auto drobne awarie, acz uciążliwe i irytujace np. tudnści z odpalniem po szybkiej jeździe po autostradzie (sugeruje to awarę pompy wtryskowej, ale w moim przypadku chyba tak nie jest bo problem ustał. Nie mniej jest to stresujące, bo koszt naprawy jest niebotyczny). Inny problem to przechodzenie skrzyni redukcyjnrj w tryb awaryjny, co skutkuje brakiem możlowości zmieniania przełożeń - problem ze stykami w kostkach połączeń sterowania - irytujace, ale na szczęście samo ustepuje.

Zapiekanie się tylnych zacisków hamulcowych - blokowanie się kół, przegrzewanie tarczy, zużywanie się klocków.

Odczuwalne luzy w obrebie zespołu napedowego - troche dziwne jak na auto terenowe, z automatyczną skrzynią biegów i przebiegiem 160 tys km (i nie było wołem pociagowym bo nie miało haka).

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Wykonane modyfikacje :

1 - wymiana opon na wieksze ( odpowiednik 32?) i o biezniky AT .
2 - delikatny lift zawieszenia (ok. 2 cale):
- tył poprzez wstawienie dodatkowych sprężyn
- przód poprzez wstawienie podkładek pod sprężyny.
3 - kamera cofania + czujniki ? bo widocznośc przy tych gabarytach ograniczona.
4 - relingi dachowe (bo nie miał) + bagaznik wyprawowy.
5 - szuflady w bagazniku + składane spanie.

Modyfikacje planowane:

1 - osłony pod całym autem (najchetniej aluminiowe)
2 - mocny zderzak typu ARB z miejscem na wyciagarkę + wyciagarka ( z mozliwoscią           przepinania na tył)
3 - wzmocnienie progów (pod hi-lifta)
4 - hak holowniczy z tyłu + dodatkowe osłony zderzaka 
5 - blokada tylnego dyfra
6 - snorkel
7 - odpowietrzenia mostów i skrzyń przedłużone 
8 - kompletopon z bieznikiem MT
9 - dodatkowe miechy powietrzne w tylnym zawieszeniu - celem podniesienia ładownosci bez utraty komfortu i prześwitu 
10 - doposażenie wyprawowe (zbiornik z podgrzewana woda i z pompką do prysznica, kuchnia gazowa, roleta przeciwsłoneczna itp.)

6. Największa wada twojego samochodu?

1 - Korozja, wszędobylska rdza (w okolicy szyberdachu, na tylnej klapie, na tylnych nadkolach, na dnie błotnikow - skandal, auto z 2004 roku!!! ( zmusiło mnie to do wykonania poprawek lakierniczych i solidnej konserwacji)

2 - Elektroniczne sterownie skrzynia rozdzielcza (jak już wpominałem zawodne)

3 - Rozregulowywujące się kąty tylnego zawieszenia (łatwo znisczyć opony)

4 - Słabe hamulce - trzeba uważać przy tej masie.

5 - Wysokie spalanie (choć przy tej masie, aerodynamice, dużych  oponach AT i ciężkiej mojej nodze, to spalanie na poziome 12-13 l/100km może nie jest tak złym wynikiem  - ale boli ).

6 - Kiepski komfort tylnej kanapy

7 - Głośne przy dużych predkosciach

8 - Brak blokady tylnego dyferencjału

9 - Droga espolatacja ?drogie części i elementy eksplatacyjne.

10 - Tylne drzwi otwierajace się na bok i to w złą stronę.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Kupując używane auto, to stosunek ceny do jakości jest akceptowalny (jak się trafi na nie zajechany egzemplarz) Natomiast kupując auto nowe, to cena przekraczajaca 200 tys pln nie jest rekompensowana przez jakośc, komfort i mozliwości tego auta.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Wybór auta zależy od aktualnych priorytetów. Kupując pierwsze moje terenówki patrzyłem na ich wydolność terenowa, teraz zwracam uwage na komfort i możliwości wyprawowe. Ale i te priorytety się obecnie zmieniaja i wobec powiekszajacej się rodzinki Pajero zaczyna tracić na swej funkcjonalnosci (mam tylko dwa miejscz do spania, a jedno dziecko już mam a drugie jest w drodze więc  mam nowy problem) Czyli funkcojnalnoś jest na pierwszym miejscu. Nieawaryjność na drugim. Cena jest istotna, gdyż środki mam ograniczone. Dotychczasowe priorytety zawarłem w punkcie 1-szym.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Czuję się bezpiecznie, ale trzeba pamietać o ograniczeniach auta o charakterze terenowym. Duża masa, jeszcze wysoko osadzona , słabe hamulce i mimo wszystko miekkie zawieszenie są  bardzo niepewną miesznką. Złudne poczucie bezpieczeństwa, wynikajace z wysokiego punktu obserwcyjnego i gabarytów auta  może być zgubne. No i pamietajmy, że Pajero w tym modelu osiągnęło, bodajżę, tylko 3 gwiazdki w testach zderzeniowych. Niemniej trzeba przyznać, że Pajero  świeci przykładem na tele konkurencji, za spraweą bardzo nowoczesnego tylnego zawieszenia. Dzięki niemu Auto prowadzi się stabilnie w zakretach i jego reakcje sa przewidywalne. ESP też poprawia bezpieczeństwo.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Nie przywiązuję się do marki jako takiej. Mitsubishi z modelem L200 jest w obrębie mojego zainteresowania, bo o czym już wspominałem zamieniły mi się priorytety i obecnie chciałbym mieć Pick-up'a, ze względu na możliwośc zabudowy, nadstawki mieszkalnej na pace. (4 miejsca do spania + kuchenka + toaleta - to teraz moje priorytety przy perspektywie posiadania dwójki małych dzieci) Zaletą L200 jest stały naped na 4 koła + reduktor, którą daje skrzynia SuperSelect.

 

"Ten samochód powinien inspirować ludzi do ucieczki z zatłoczonego miasta na łono natury."
"Gdyby Pajero był utworem muzycznym, jakie byłoby jego brzmienie? - Powiedziałbym, że odpowiednie wrażenie wywarłaby muzyka Wagnera: klasyczna i cieżka. Ale również japońskie bębny taiko, na przykład zespół Ondekoza: połączenie prostoty i dobrego smaku."
Pajero magazyn, 2007 (Polish Edition) Wywiad z Akinori Nakanishi dyrektorem generalnym działu konstrukcyjnego Mitsubishi Motors.


Asia (Pajero IV '11 3.2 DID)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Świadomy wybór, dlaczego? Połączenie bezpieczeństwa, osiągów, zdolności terenowych i 7 miejsc w aucie.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Wysoko.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Nie znam sie za dobrze ale dzielnie sobie radzi nawet tam gdzie na moje oko nie powinien przejechać.

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Tak! Miesiąc po zakupie auta zablokowała nam sie stacyjka. Może to niezbyt poważna awaria ale nie powinna się przydarzyć, szczególnie że na codzień mamy napięty plan i z reguły gdzieś czeka na mnie małe dziecko, które mam zabrać do domu.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Jedyną obecną zmianą jest założenie haka. Planujemy zakup osłon podwozia, amortyzatorów i sprężyn.

6. Największa wada twojego samochodu?

Brak.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Jakość jest wysoka ale cena jeszcze wyższa... Moim zdaniem mógłby byc tańszy, tak o 20% bez straty na jakości.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Bezpieczeństwo pasażerów.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Tak.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Nie, ten zostaje na długo (i potem bedzie następny - mam ogromną nadzieję że nieprędko) ale najpierw planujemy zakup małego auta do codziennego użytku aby Pajero oszczędzać od codziennych krótkich tras.


Cinek (Pajero IV '07 3.2 DID)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Swiadomy wybór, szukałem terenówki z możliwie "przyzwoitym" komfortem jazdy po autostradach ale również takiej, którą da się pojechać do lasu i wrócic z niego bez konieczności sciągania holownika.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Purysci powiedzą, że P4 już nie jest terenówką (bo coś tam, już nie pamiętam). Bardzo wygodny i komfortowy samochód, przyzwoite audio (nawet to seryjne), super.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Ja wielkiego doświadczenia w nurkowaniu w błocie nie mam ale po ostatnim zlocie, na którym byłem, mocno się zdziwiłem, że na normalnych, szosowych oponach byłem w stanie przejechac takie błoto. Jak dla mnie absolutnie ok. 

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Awarii nie miałem.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Nie, na razie nie planuje. To nie takie proste w kraju w którym mieszkam (Szwajcaria). 

6. Największa wada twojego samochodu?

Koszty serwisu: przeglądy co 15 tys. i naprawde drogie.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Nie wiem...

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Duży, rodzinny, wszędzie wiedzie, dobrze się w nim czuje.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Tak, 2.5 tony plus ograniczona prędkość maksymalna zdecydowanie zwiekszyły moje szanse dożycia jakiejs tam starości (poprzedni samochod był o połowę lżejszy i dwa razy mocniejszy).

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Hmm, jak na razie planuje jezdzic nim do tzw. "usranej śmierci". Mojej lub jego. Zobaczymy...


Hiszpan (Pajero IV '10 3.2 DID)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Był to świadomy wybór. W pewnym sensie to samochód moich marzeń.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Bardzo dobrze. Mogłoby być ciszej w środku.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Jak na auto seryjne ? bardzo dobrze. 

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Nie, poza lewym lusterkiem, które nie wiedzieć czemu ciągle się urywa.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Chciałbym: zmienić zawieszenie, założyć osłony podwozia (skrzynia biegów, silnik, reduktor itp.).

6. Największa wada twojego samochodu?

Jak dla mnie: konstrukcja - brak ramy. Brak możliwości założenia kół 16-calowych.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Chyba jest OK, ale wcale bym nie narzekał, gdyby był tańszy.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Trudno powiedzieć.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Tak.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Na 90% tak.


Jargut (Pajero IV '08 3.2 DID)

1. Co Cię skłoniło do zakupu samochodu terenowego marki Mitsubishi? Czy to był świadomy wybór czy przypadek?

Chęć posiadania samochodu terenowego, powiedzmy najbardziej ogólnie wynikająca z młodzieńczej fascynacji. Rozważając zakup samochodu brałem pod uwagę różne marki. Patrząc z perspektywy czasu mógłbym powiedzieć, że 50 procent to był przypadek(może trafiłem na dobrego handlowca, który zrobił dobry marketing) a 50 procent świadomy wybór. Czy była to do końca trafiona decyzja?. Staram się o tym nie myśleć.

2. Jak oceniasz komfort jazdy swoim samochodem?

Wszystko zależy od definicji pojęcia komfort i oczekiwania użytkownika. Duże  kanciaste auto z wielką pionową szybą przednią, potężne lusterka boczne, to dość znaczny hałas przy większych prędkościach, z drugiej strony poczucie bezpieczeństwa jakie dają duże gabaryty (może iluzoryczne ale jednak, ponieważ nie widziałem testów zderzeniowych), wysoka pozycja kierowcy i pasażerów, dobre oświetlenie drogi i dobra widoczność mają dla mnie znaczenie i na pewno podnoszą komfort jazdy, Samochód dobrze prowadzi się na szosie, jest dość wygodny na dalekie podróże(duża przestrzeń bagażowa, i duża ilość miejsca wewnątrz kabiny) i komfortowy przy umiarkowanych prędkościach. Bardzo istotnym elementem obniżającym komfort jazdy tym samochodem w moim odczuciu jest  głośna praca silnika. W terenie zawieszenie (według mojej oceny) nie jest zbyt komfortowe. Nie jest to ma pewno limuzyna nie mniej jednak podsumowując uważam, że samochód jak na jego przeznaczenie,  jak również obszar w którym jest przeze mnie głównie użytkowany zapewnia dobry komfort jazdy.

3. Jak oceniasz wlaściwości terenowe tego auta?

Nie jestem w stanie dokładnie ocenić możliwości terenowych mojego samochodu i to powoduje u mnie pewnego rodzaju dyskomfort. Nie brałem udziału w żadnym szkoleniu. Sprzedawca i przedstawiciel tej marki z tego co wiem nie organizuje i nie organizował żadnych pokazów/szkoleń w zakresie możliwości terenowych. Pytałem swego czasu przedstawiciela Mitsubishi o coś w tym rodzaju. Odpowiedź jaką otrzymałem można sprowadzić do stwierdzenia, kto poniesie koszty jak coś się stanie. I tu pojawił się uśmiech na mojej twarzy, przecież nie chodzi o sytuacje ekstremalne. Przejażdżka testowa wykonana przed zakupem auta nie dała w moim przypadku okazji do poznania możliwości terenowych. Samochód kupiony przeze mnie jest pierwszym moim samochodem terenowym i  powiedzmy sobie szczerze będąc kompletnym laikiem w temacie "terenowym" nie potrafiłem określić jego praktycznych możliwości ( i nadal nie potrafię zarekomendować komuś tego auta pod tym względem). To że samochód ma jakieś blokady napędy na tył, przód taki kąt natarcia i taki kąt zejścia nie mówi nic praktycznie o jego możliwościach terenowych. Wiem, że inne firmy organizowały coś w rodzaju szkoleń /pokazów możliwości swoich samochodów. Patrząc na zagadnienie z zupełnie innej strony, wydając kupę kasy na nowe auto nie byłem i nadal nie jestem na tyle zdesperowany aby je utopić czy przeciągnąć przez jakieś głębokie błoto na torze czołgowym aby poznać jego możliwości terenowe jak również moją niewiedzę i brak umiejętności w tym temacie. Reasumując. Pewnie pozostaje samodzielne zbieranie doświadczeń w tym temacie, z drugiej strony łatwiej by było jakby marka produkująca samochody terenowe promowała je bardziej i pokazywała ich możliwości tym samym zachęcając potencjalnych klientów do zakupu swoich produktów. 

4. Czy jest to model awaryjny? Czy w czasie użytkowania wystąpiła poważna usterka?

Samochód jest regularnie serwisowany w autoryzowanym serwisie, czasami powiem nawet, że przesadnie. Jak do tej pory nie miałem z nim żadnych problemów  (i oby tak dalej).Zastrzeżenia jakie mam wynikają z konieczności bardzo szybkiej wymiany tarcz hamulcowych w raz z klockami. Tarcze bardzo mocno biły (były krzywe), co przenosiło się na układ kierowniczy i całą karoserię. Wspomnieć tu należy, że samochód nie jest bardzo intensywnie użytkowany, a w terenie naprawdę sporadycznie. Ostatnia informacja ma na pewno znaczenie dla rzetelnej odpowiedzi na postawione pytanie.

5. Jakich modyfikacji i ulepszeń dokonałeś w samochodzie? Jakie zmiany i ulepszenia chciałbyś wykonać?

Samochód został wyciszony w przedniej części kabiny, grodź oddzielająca silnik, podłoga za przednie fotele, drzwi przednie w ASO Mitsubishi. Założyłem orurowanie przednie, bardziej ze względów wizualnych i dołożyłem dodatkowe oświetlenie dalekosiężne firmy Hella. Ostatnio zdecydowałem się na montaż firmowego zestawu RalliTronic, zwiększającego moc silnika i zmieniającego jego charakterystykę.

Efektem tej ostatniej modernizacji jest na pewno poprawienie kultury pracy. Silnik pracuje ciszej i jest bardziej elastyczny.

Co do dalszych planów to rozważam dokonanie zmian w zawieszeniu, zmianę opon na AT a co za tym idzie pewnie stanie się konieczna również wymiana felg, zabezpieczenie spodu auta poprzez montaż płyt, może montaż wyciągarki ale raczej z płytą niż z wymianą zderzaka. Planuję również zamontowanie snorkel?a. To są plany a co z nich wyjdzie to zobaczymy.

6. Największa wada twojego samochodu?

Serwis i jego koszty Oryginały są znacznie przesadzone.

Słabe materiały wykończeniowe. Szczególnie tworzywa są słabe, ulegają bardzo łatwo zarysowaniu. Trzeszczący schowek z prawej strony (zamykany na zamek) doprowadza mnie do szału.

Duży apetyt na paliwo.

Jako klasyczną niedoróbkę uważam brak płynnej regulacji podgrzewanych foteli. Jak już jest to powinno to być dopracowane.

Nawigacja, bardzo duży koszt aktualizacji i jej sposób jest totalną porażką. Jeśli będę zmieniał samochód nie kupię go z firmową nawigacją.

7. Jak byś ocenił stosunek jakości samochodu do ceny?

Myślę że nie chodzi w tym pytaniu o pozycjonowanie i porównywanie marki Mitsubishi z innymi markami. Można by tu pewnie bardzo długo dyskutować. Odpowiadając wprost uważam, że cena jest zbyt wysoka co do jakości tego auta.

8. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze samochodu?

Funkcjonalność, bezpieczeństwo, wygoda, niezawodność i dostęp do serwisu.

9. Czy czujesz się bezpiecznie w swoim samochodzie?

Bardzo ogólnie odpowiem tak. Tak jak mówiłem już w punkcie dotyczącym komfortu jazdy, duże wymiary samochodu dobra widoczność itd., elementy czynne i bierne zastosowane w tym aucie powodują, że czuję się w tym samochodzie bezpiecznie. Czułbym się na pewno jeszcze bardziej bezpiecznie znając możliwości terenowe tego auta jak również sposób zachowania tego samochodu?na śliskich nawierzchniach. No ale tu pewnie oprócz własnego doświadczenia przydał by się pokaż możliwości tego auta i jego systemów bezpieczeństwa na jakimś torze, mokrej nawierzchni.

10. Czy Twoim następnym samochodem będzie również terenówka Mitsubishi?

Nie jestem bardzo emocjonalnie związany z marką Mitsubishi. Patrząc na rozwijający się bardzo intensywnie rynek motoryzacyjny uważam, że marka ta szczególnie w obszarze samochodów terenowych zbyt mocno bazuje na tym co kiedyś osiągnęła, a nie zauważa zachodzących zmian. Brak systemowych rozwiązań i elementów pozwalających na dokonywanie modyfikacji i przystosowywanie samochodów do swoich potrzeb jest w mojej ocenie istotnym brakiem w ofercie tej marki.

Odpowiadając wprost na pytanie na razie nie planuję zmiany samochodu. Jak będę dokonywał zmiany auta bardzo dokładnie i bez emocji postaram się podejść do tematu. Bogatszy o zdobyte doświadczenie na pewno nie będę kierował się tylko marką danego auta.